آیا از تمام روش های پیشگیری از بیماری اطلاع دارید؟

امروزه با توجه به سبک اشتباه زندگی، بیماری های مزمن و حاد بسیار زیادی شایع شده اند. به طوری که افراد زیادی در طی روز مدام نگران ابتلا به این بیماری ها برای خود و اطرافیان و عزیزان خود هستند.
خبر خوب این است که گرچه پیشگیری از ابتلا به بیماری ها امری قطعی نیست اما رفتارهای هوشمندانه ای که منجر به داشتن سبک زندگی سالم و کم خطر می شود، مهمترین نقش را در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دارد. برخي از رفتارهای خاص پیشگیرانه می‌تواند به پيش‌گيری از بيماری‌هايی مانند دیابت، سرطان و بيماری‌های قلبی كمك كند.

در ادامه به اصلی ترین روش های پیشگیری از بیماری می پردازیم.
1- فعالیت بدنی متناسب: داشتن روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی، ضمن قوی تر کردن قلب و رگ ها و شریان های اصلی بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرده و به پیشگیری از بیماری ها کمک میکند. ورزش های هوازی مانند پیاده روی یا شنا می تواند عمر شما را افزایش دهد.
2- رژیم غذایی مناسب: داشتن رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی با کالری محدود و مصرف موادغذايي غنی، مانند ميوه‌ها و سبزيجات، بذر كتان و ساير مواد غذايي عالي اهمیت زیادی در پیشگیری از بیماری ها دارد.
3- کنترل استرس: عدم کنترل استرس ضمن افزایش احتمال بروز حملات قلبي، سرطان و ساير بيماری‌های جدي ديگر، تاثیر زیادی نیز در بروز بيماری‌های رواني مانند افسردگی يا اختلالات اضطراب دارد. كنترل کردن استرس از طريق روش هایی مانند مديتيشن قابل انجام است.
4- دوری از دخانیات: استعمال دخانیات با بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند انواع سرطان‌ها (سرطان ريه، سرطان مثانه، سرطان دهان و سرطان لوزالمعده) ارتباط دارد. علاوه بر اين، می‌تواند منجر به بيماری‌های قلبی، آمفيزم، آسم و بيماری‌های جدی ديگر هم شود. دوری از استعمال دخانیات یکی از جدی ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری هاست.

5- مصرف مایعات به ویژه آب: نوشیدن آب باعث دفع سموم از بدن انتقال موادمغذي به سلولهاي بدن می شود. با مصرف روزانه حداقل 8 لیوان آب می توانید قدم بزرگی در حفظ سلامتی خود بردارید.
6- مصرف ويتامين: تحقيقات و مطالعات بسيار زیادی نشان داده است مصرف کافی ویتامین های مورد نیاز بدن، یکی از موثرترین راه های تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری است. برای تامین این ویتامین ها می توان از مکمل های تغذیه ای استفاده کرد اما باید توجه داشت که تغذيه صحيح هنوز هم بهترين راه اطمينان يافتن از تامین این مواد مغذی است.
7- پرهیز از مصرف الکل: بیشترین عوارض مصرف الکل شامل از دست دادن حافظه، تغيير شخصيت و اختلال خلقی، اختلال در سيستم عصبي، اسهال، سوء تـغـذيـه، مشكلات پوسـتـــي، بروز رفتـار خـشونت آمـيــز، اضـطـراب و افسردگي شديد، آسيب به مخاط بيني، آسيب دائمي به كبد و مغز، سرطان سيـنه، حنجره، لب و مري، سقط جنين، ناباروري، بي ميلي جنسي، زخم معده، فشـار خــون بالا و سكته قلبي، كم خوني، تورم كبد، اختلال در سيستم ايمني بدن و خودكشي است. با توجه به این عوارض خطرناک و بلند مدت ، می توان گفت یکی از موثرترین عوامل بروز بیماری های جسمی و روحی مثرف الکل است. بنابراین برای جلوگیری از بروز بیماری ها از مصرف الکل خودداری کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید