لزوم مصرف مکمل و مولتی ویتامین

مکمل های مولتی ویتامین امروزه برای تامین نیازهای بدن به ویتامین ها، استفاده گسترده ای دارند. پیشگیری از بسیاری بیماری ها با مصرف مکمل های ویتامین برای ما امکان پذیر شده است و به همین خاطر لازم است اطلاعات دقیق از چرایی مصرف این مواد پر ارزش داشته باشیم.
ویتامین ها عمدتا به دو دسته تقسیم می شوند: ویتامین هایی که به عنوان ویتامین قابل حل در آب شناخته شده اند و ویتامینهای قابل حل در چربی. گرچه وجود هر یک از این ویتامین ها برای بدن ضروری است اما این دو دسته از ویتامین ها کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و هر یک نقش ویژه ای را در بدن ایفا می کنند.
ویتامینهای قابل حل در آب به علت سرعت بالایی که در دفع شدن از طریق کلیه ها دارند باید به صورت روزانه مصرف شوند. در حالی که ویتامینهای قابل حل در چربی در کبد ذخیره می شوند بنابراین تنها در صورت تشخیص پزشک به صورت دوره ای مورد استفاده قرار می گیرند.
نقش مصرف مکمل ها در سلامت بدن
همانطور که می دانید مصرف میزان کافی ویتامین ها نقش مهمی در کارکرد صحیح ارگان های بدن دارد، چرا که کمبود ویتامین ها سبب می شود در کارکرد اعضای بدن اختلال ایجاد شده و بدن در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار گیرد.
گرچه مشکلات تغذیه ای و عدم مصرف خوراکی های مغذی مهم ترین دلیل کمبود ویتامین بوده، اما بسیاری از افراد نیز از مکمل ها برای تضمین سلامتی در دوران سالمندی بهره می برند، چرا که با افزایش سن قدرت جذب بدن کاهش یافته و این امر بدن فرد را در معرض کمبود انواع ویتامین ها قرار می دهد.
اثرات مصرف مکمل مولتی ویتامین بر بدن
افزایش سطح انرژی بدن؛ مکمل ها و مولتی ویتامین ها از طریق تامین کردن ویتامین های مورد نیاز بدن به ارگان ها، موجب تقویت انرژی بدن می شوند. سم زدایی نیز یکی از دیگر اثرات این مکملها در بدن است.
جلوگیری از پیری پوست؛ با بالاتر رفتن سن معمولا پوست در معرض از دست دادن کلاژن و پیری قرار می گیرد. مصرف کافی ویتامینها به کاهش سرعت از دست دادن کلاژن و همینطور روند پیری پوست می انجامد. به همین دلیل افراد زیادی با هدف پیشگیری از پیری از مکملهای حاوی ویتامین و مواد معدنی استفاده می کنند.

پیشگیری از ابتلا به سرطان؛ مکمل های مولتی ویتامین از طریق تامین ویتامین های مورد نیاز بدن، موجب کاهش استرس شده و از این طریق از ابتلا به بیماری هایی که به علت استرس رخ میدهند، مانند سرطان، جلوگیری می کنند.
بهبود خلقیات؛ از آنجاکه می دانید کاهش برخی ویتامینها در بدن سبب بروز نوسانات خلقی می شود. بنابراین با تامین نیاز بدن به ویتامینها، این نوسانات خلقی از بین می روند و خلقیات فرد ثابت می مانند.
رفع هوس های غذایی؛ یکی از علایمی که نشان می دهد بدن در معرض کمبود ویتامین خاصی قرار دارد هوس غذایی است. استفاده از مکمل های مولتی ویتامین به کاهش هوس های غذایی کمک می کنند و سبب ارتقا سلامتی نیز می شوند. کمبود ویتامین همچنین در بدن موجب بروز دردهای عضلانی و مفاصل نیز می شود که با مصرف مکمل های مولتی ویتامین به کاهش این دردها نیز کمک زیادی می شود.
تقویت سیستم ایمنی بدن؛ سیستم ایمنی بدن در برابر ورود انواع میکروب ها و آلودگی‌ها از بدن محافظت می‌کند. این سیستم منحصر به فرد از طریق مصرف انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی تقویت می یابد و در صورتی که دسترسی به رژیم غذایی مناسب برای جذب مواد مغذی برای فرد امکان پذیر نباشد، بهترین جایگزین آن استفاده از مکمل ها است.
باور اشتباه درمورد مکمل های مولتی ویتامین
یکی از مهم ترین اصولی که در مصرف مکمل ها باید در نظر گرفت این است که مکمل های تغذیه ای هرگز نمی توانند مانند یک تغذیه کامل مواد مغذی موجود در غذاهای فرآوری نشده مانند میوه ها و سبزیجات را برای بدن تامین کنند. زیرا برخی از مواد مغذی تنها در مواد خوراکی طبیعی یافت می شوند و گاهی نیز میزان آنها در مواد طبیعی به مراتب بیشتر از مکمل ها است.
بنابرایندر صورت دارا بودن رژیم غذایی متعادل نیازی به استفاده از مولتی ویتامین ها نبوده و لازم است حتی الامکان قبل از شروع مصرف آن ها ضمن انجام آزمایشات، با پزشک خود نیز مشورت کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید